
Прогрестех-Україна оновить Процес управління змінами, яких літак зазнає упродовж життєвого циклу
11 квітня 2025 р.
Прогрестех-Україна узялася розробити софт для оновлення Процесу управління змінами (Change Management Process – CMP) на всіх стадіях життєвого циклу цивільного літака. Йдеться про запровадження як незначних, так і суттєвих новацій, зокрема, у конструкції літака і виробничих технологіях, у програмі технічного обслуговування (ТО) або в польотних процедурах. Загалом будь-яке повітряне судно упродовж дії програми його сервісної підтримки може зазнати кількох тисяч виправлень, модифікацій і перетворень.
Модернізований алгоритм управління змінами дасть змогу поглибити автоматизацію процесу ухвалення нововведень, запобігти можливим проблемам в експлуатації авіаційної техніки і спростити аудит із боку регулятора. Також поліпшиться обмін даними і координація взаємодії між виробниками та експлуатантами, що забезпечить безперервне й ефективне післяпродажне підтримання літаків.
Фактично, управління змінами буде трансформовано в розумну мережу рішень і впливів, котра "бачить" усе повітряне судно як живу систему на етапах його проєктування, виробництва й експлуатації.
Удосконалений CMP базується на використанні системи управління так званими графовими базами даних у комбінації із ШІ-аналітикою. Метод полягає у формуванні й аналізі величезного масиву взаємозалежних елементів із численними багатошаровими зв’язками.
У нашому випадку така база даних охоплює складну ієрархічну структуру компонентів літака й усю документацію, якою керуються виробники й перевізники. Це, зокрема, численні технічні й нормативні документи з експлуатації повітряного судна, регламент ТО й експлуатаційні звіти, процедури сертифікації і директиви регуляторних органів, бази польотної інформації, технічних оглядів та інспекцій.
Для прикладу, виробник має намір застосувати нову деталь або оптимізувати технологічний маршрут, удосконалити конструкцію чи осучаснити авіоніку літака. У такому разі графова система управління даними в поєднанні з алгоритмами машинного навчання – змоделюють зв’язки між об’єктами інформаційної бази і відстежать вплив будь-якої зміни на всі пов’язані елементи і процеси. Система миттєво оцінить, чи відповідає запропоноване оновлення чинним нормативним вимогам, з’ясує потребу в коригуванні технічної та експлуатаційної документації, спрогнозує імовірність збоїв у роботі бортового обладнання та визначить, як їх відвернути.
Зазвичай до змін вдаються з різних причин, зокрема, для підвищення ефективності літака, для запобігання виявленим загрозам безпеці польотів, на запити авіакомпаній або у відповідь на посилення нормативних вимог.
Однак деколи, передусім у польоті, трапляються непередбачувані ситуації, що потребують оперативного реагування. Тоді Процес управління змінами також активується, але вже після приземлення повітряного судна, ретроспективно.
У цьому разі CMP, зокрема, оцінює ефективність чинних антикризових сценаріїв, аналізує, як бортові системи та екіпаж літака протидіють несподіваним загрозам. За підсумками аналізу буде згенеровано оптимальний протокол реагування на небезпечну ситуацію в польоті. CMP, приміром, може ініціювати зміни в логіці прийняття рішень на борту, спонукати до виправлення алгоритмів управління польотом, запропонувати апгрейд програмного забезпечення або оновлення низки бортових пристроїв чи систем.